mandag den 18. februar 2013

DIY Ninjago-dragt - Del 2 - Overdel



DIY Ninjagodragt str. 104/110

Materialer (her er både til bukser og bluse):
Stof:
1,5 - 2 meter grøn isoli,
Ca 20 x 140 cm grøn rib
Ca 20 x 140 cm sort isoli
Et lille stk. gul jersey, 8 x 15 cm
Et mindre stykke hvidt jersey, ca. 50 x 20 cm
Hvidt filt
Til symaskinen:
Sytråd, sort, hvid, grøn, gul
Stretch-nål
Tvillinge-nål, stretch, jeg har brugt str. 4,0/75

Andre materialer:
Vliesofix
Sort stoftusch
Sort strygestof (kan også erstatte stoftuschen - jeg havde ikke sort, men brugte brun!)
Hvid lynlås, 35 cm
Sorte trykknapper
Bukseelastik

Mønstre:
Overdel:
Jeg har brugt et mønster til en hættetrøje fra Ottobre Design nr 4/2012: "Funny Fox", men et andet mønster kan også bruges, men vær opmærksom på selv at tilpasse mål af revers og bælte!

Buks:
Jeg har brugt buksegrundform str. 3 år fra Elsebeth Gynthers bog, børnetøj du selv kan sy 0-4 år, og forlænget bukserne ca. 12 cm - mål evt. den inderste søm på et par bukser, der passer barnet godt, og tilpas mønsteret herefter.
Del  2 - blusen
Jeg har valgt at dele DIY’en i to omgange, af hensyn til overskueligheden – ”Del 1 – bukser” finder du lige her.
1.       Tegn mønsteret op – bagside x 1, ærme x 2 (husk ét højre, og ét venstre), rib til ærmer, hætte, yderside x 2 (højre/venstre), hætte, foer x 2 (højre/venstre). Og to forstykker, med tillagte ændringer (se fig. 1 nedenfor). Læg 7 cm til forstykkerne midte, og marker en skrå linie op til forstykkets yderkant.
Fig. 1

2.       Lad os bare få alle detaljerne og ”pynten” på plads først:
a.      start med at placere de hvide filt-tern centralt på brystkassen (se vejledningen til disse i ”Del 1 – bukser” lige her), stryg på og hæft tæt langs kanten.
Fig. 2
b.      Sy de sorte pyntestikninger på tværs af forstykket (se fig. 3.), jeg brugte en stinglængde på 3,5. På tegninger er noteret cirka-mål. Marker evt. med kridt, og sy efter dette.
Fig. 3



3.       Så skal der laves revers – jeg har syet dem som flapper, men vil du gøre det nemmere, kan du også blot sy et enkeltlaget stof direkte på forstykket!
a.        Print fig. 4, og kontrollér målene på kontrolfirkanten.
Fig. 4 - højreklik, vælg "gem billede som...", hent ned og print.

b.      Start med at sy den sorte del – læg stykkerne sammen, ret mod ret, og sy sammen iht. Fig. 5. Klip hjørnet til, og vend retten ud, og afslut med en pyntestikning.
Fig. 5

c.       Læg nu den sorte revers imellem to grønne stykker, der placeres ret mod ret (se fig. 6). Vend retten ud og afslut med en grøn pyntestikning langs den grønne del af reverset.
Fig. 6
4.       Nu skal reverset sys på forstykket – se placering og mål på fig. 7.
Fig. 7
Sy som markeret med rødt. Det grå felt illustrerer den hvide del af reverset – Lloyd Garmadon bærer en hvid T-shirt under den åbne dragt, men for at gøre det hele lidt mere praktisk og velegnet til leg, har jeg lavet denne løsning. Den hvide del lægges med retten ned mod forstykket og det påsyede revers, og syes fast efter den røde linje. Herefter bukkes stykket bagover, hvorved sammensyningen af forstykke, revers og det hvide jersey skjules - På fig. 8 er resultatet af dette illustreret. Klip evt. det hvide jersey til, så det flugter med forstykkets kanter, samt overskydende revers!
Fig. 8
5.       Så skal det sorte bælte gøres klart – det består af i alt 5 dele – selve bæltet, der fæstnes direkte rundt om dragten, når denne er syet sammen i sidesømmene (se punkt 13), samt fire ”snipper”, der skal illustrerer en sløjfe på et sammenbundet bælte (som vi jo ikke ender op med, da der er lynlås i dragten! Du kan også vælge at lave ét langt bælte, på ca. 140 cm, som kun hæftes fast til dragtens bagstykke, og til slut bindes foran – vælger du denne løsning, skal du springe over pkt. 6 med bæltespændet, og pkt. 13, hvor bæltet med snipper sys på dragten!
a.       Klip de fem stykker i sort isoli – bæltet, 10 x 70 cm, to snipper á 5 x 20 cm (A), og to snipper á 5 x 40 cm (B).
b.      De fire dele til snipper foldes alle på langs, ret mod ret, og sys sammen, med en åbning forneden til at vende gennem (denne skjules under selve bæltet, så den gør vi ikke mere ved).
Fig. 9
c.       Afslut med en pyntestikning rundt langs kanten af snipperne.
d.      Stykket på 10 x 70 cm lægges ret mod ret til 5 x 70 cm, og sys sammen. Vend retten ud – jeg bruger skaftet af en grydeske til hjælp (hvis man nu ikke har en rouleau-vender ;-)). Læg delene til side til senere

6.       Bæltespændet er en yderligere detalje jeg har tilføjet, for at skjule lynlåsen, og skabe illusionen om et bundet bælte (plus, det er en feature, der ses hos Lloyd G ;-)).

Fig. 10

Fig. 11

a.       Print mønsterskabelonen til bæltespænde og bæltespændepynt (fig. 12), der klippes i hhv. sort isoli og hvidt filt med vliesofix.
Fig. 12 - højreklik, vælg "Gem billede som...", hent ned og print.
b.      Tegn med kridt eller sort stoftusch de sorte firkanter over på filten, eller noget, der ligner.
c.       Fjerne papiret fra vliesofixen og zigzag over med tætte sting.
d.      Stryg på det ene stykke sorte isoli, og hæft langs kanten med hvid tråd.
e.      Læg de sorte stykker ret mod ret, og sy dem sammen, men lad den ene ende stå åben, til at vende gennem (fig. 13 og 14).

Fig. 13
Fig. 14
f.        Put lidt pladevat imellem, så det bliver lidt fast, men ikke så meget, at du ikke senere kan få sat trykknapper i (fig. 15).

Fig. 15
g.       Fold enderne ind og sy sammen, og afslut med en stikning rundt langs kanten.
h.      Sæt trykknapper i, i hver side – så langt ud mod kanten du kan komme, uden at få problemer med sømrummet, der fylder lidt. Jeg har brugt sorte trykknapper (fås f.eks. hos Stof & Stil), men grønne eller hvide ville sikkert også være fint.

Fig. 16
7.       Så skal hætten gøres klar til senere påsyning.
a.       Klip delene ud – jeg har valgt det samme grønne isoli, som resten af blusen, til foer, men i princippet kan du også klippe foret i noget andet, hvis du foretrækker det – eksempelvis gult jersey.
b.      Start med yderdelen – de to stykker lægges ret mod ret, og sys sammen. Vend huen om og hæft sømrummet til den ene del med en pyntestikning.
c.       Så skal det gule ”lego-øjenområde” klippe og påsys – mønsteret hertil er på figur 12 - og markér midten.
d.      Nål nu feltet på huen, 4 cm fra kanten foran, og placer midtermarkeringen lige over huens sammensyning (du kan også vælge at fiksere den med vliesofix, som jeg kun undlod, fordi jeg ikke havde noget ved hånden – det gik dog fint med mange nåle og langsom hæftning!).

Fig. 17
e.      Start med at sy ligeud ca. 3-4 mm. fra jerseyens kant, med gul tråd (fig. 17).
f.        Vælg en tæt zigzag-sting, med en stingbredde svarende nogenlunde til afstanden mellem jersey-kanten og stikningen fra før, og hæft jerseyen yderligere fast.
g.       Klip øjnene ud fra skabelonen i strygestof (brug evt. et stansejern til ”lyspletten”), følg vejledningen, og stryg dem på nogenlunde centralt i hver halvdel af det gule felt.

Fig. 18
h.      Så skal foret gøres klart, se pkt. 7.b.
i.         Vend vrangen ud, og træk foret over yderdelen, ret mod ret, og nål forkanten sammen (fig. 19).  Jeg eksperimenterede med at sy et lille stykke elastik i forkanten, men det blev ikke som jeg havde forestillet mig, og havde ikke den ønskede effekt, så ingen vejledning på det (bare hvis du studsede over det ”rynk”, der ses på billederne :)) .

Fig. 19
j.        Sy kanten og vend hætten – sy evt. en pyntestikning langs forkanten. Så er den klar til påsyning senere (se pkt. 15).
Godt, så er det på plads J

8.       Lad os gå videre med selve blusen - ærmerne skal have påsat rib (i hvert fald hvis du bruger Ottobre Designs ”Funny Fox”-mønster). Se fig. 20.

Fig. 20
a.       Rib-delen foldes vrang mod vrang og lægges med den bredeste ende mod ærmekanten (ret).
b.      Stræk ribben, og hæft med nåle yderst i begge side, stræk igen, og sæt nåle, så strækket i ribben ”fordeles” langs hele ærmekanten – marker evt., som ekstra hjælp, midten af både rib og ærme, og sæt en nål til at holde det punkt sammen.
c.       Sy sammen, vend sømrummet ind under ærmekanten og hæft evt. med en pyntestikning på retsiden af ærmet (stinglængde 3,5).

9.       Inden ærmerne sys på, sys skuldersømmene, så forstykkerne hæftes sammen med bagstykket. Sy sømrummet fast med en pyntestikning (stinglængde 3,5) på bagstykket (se fig. 21).

Fig. 21
10.   Hæft ærmer til det sammensyede forstykke/bagstykke, startende med at hæfte midten af ærmet til sammensyningen – sæt mange nåle, hvis du føler det er vanskeligt at holde ordentligt på plads.
11.   Hæft sømrummet fra ærmet op i skulderen med en pyntestikning.
12.   Sy sidesømmene, og hæft evt. sømrummet ude ved håndledet fast med en lille stikning i ærmernes rib-del.
13.   Nu skal bæltet med snipperne monteres.
a.       Nål bæltet fast hele vejen rundt, med ca. 7 cm. afstand til nederste kant. Vent dog med at nåle bæltet fast helt ud på forstykkerne, for trykknapperne til bæltespændet skal monteres først (jeg har dog ikke præcise mål på dette, derfor nål først fast og se, hvor meget af bæltet, der stikker ud over kanterne og skal klippes af).
b.      Trykknapperne monteres 6 cm fra forstykkernes kant (se fig. 22 nedenfor)
c.       Vend tilbage til knappenålene og nål snipperne fast under bæltet, nogenlunde som illustreret på fig. 22 nedenfor.

Fig. 22
d.      Sy nu bæltet fast med sort tråd, ca. 5 mm fra kanten for oven og for neden. Når du skal henover snipperne kan det godt blive lidt hårdt for maskinen – hjælp evt. på vej, ved at placere et stykke tykt, evt. sammenrullet stof under trykfoden bag ved nålen, sænk trykfoden og sy videre, og skub evt. på. Undgå at trække for meget i stoffet, da det i så fald kan komme til at rynke/bule! 
e.      Afslut med at fæstne de øverste snipper til forstykket, med en stikning i øverste kant direkte ned på forstykket (se fig. 23).

Fig. 23
14.   Nu skal lynlåsen monteres – her er jeg ærlig talt på tynd is, og gør bare som jeg finder logisk, men om det er rigtigt, tør jeg ikke garantere! Med andre ord, hvis du kender en bedre måde, så gør du sådan.
a.       Nål den højre del af lynlåsen mod højre forstykkes retside, så du har ”tænderne” vendt mod venstre (se fig. 24), og ca. 1,5 cm afstand til halsudskæringen.

Fig. 24
b.      Nu skal du sy tæt ned langs lynlåsens tænder, og det gøres nemt, når bare du har monteret trykfod til lynlås – det er vidst standardudstyr til de fleste nyere maskiner, følg vejledningen til din.
c.       Vær opmærksom på stedet hvor revers og bælte er monteret, der er meget stof at tygge sig igennem, og hjælp maskinen på vej som beskrevet i pkt. 13.d.
d.      Hæft grundigt både i top og bund.
e.      Montér venstre del af lynlåsen på venstre forstykke på samme måde.
f.        Vent med at hæfte lynlåsen om på vrangsiden, til hætten er monteret.
15.   Hætten nåles nu fast med ydersiden mod bagstykkets retside – find midten på bagstykket og start herfra med at nåle hættens midte (sammensyningen) fast. Du skulle gerne ende med at have 5 mm afstand til lynlåsen (se fig. 25).

Fig. 25
16.   Sy hætten fast, hæft grundigt ved start og slut.
17.   Nu har du et tykt sømrum i halsudskæringen, der vil kunne ses, når hætten hænger. Alt efter om du har en overlocker eller en symaskine, kan du pynte lidt på dette.
a.       Hvis du har en overlocker kan du trimme sømrummet, hvis ikke du allerede har monteret hætten med overlocksøm – problem solved.
b.      Hvis du ikke har en overlocker, kan du enten zigzagge henover sømmen, og afslutte med at fæstne sømrummet nedadtil i dragten, med hjælp fra en pyntestikning. Jeg har forsøgt at gøre som beskrevet i fremgangsmåden i Ottobre-magasinet (tror jeg, mit svenske er ikke ret godt!), således:
                                                               i.      Klip et stykke rib, ca. 50 x 4 cm, og nål det fast så kanten flugter med sømrummets kant.
                                                             ii.      Vend nu dragten om, og sy langs den stikning, hvormed hætten er fæstnet til dragten.
                                                            iii.      Klip nu sømrummet ned til 5 mm og buk ribben ned over dette, vend dragten og sy en stikning, mens du sørger for at ribben sidder ned over sømrummet, som dermed bliver skjult. Jeg har skiftet tråd til hvid, når jeg er nået hen til det hvide jersey i begge sider, og vendt lynlåsen om på dragtens vrangside og bukket isoli og rib henover denne, så den ikke kradser ved halsen – dette er lidt af et pillearbejde, og der er meget stof at sy igennem/holde styr på, så sy langsomt (fig. 26)!
Fig. 26
                                                           iv.      Afslut med at klippe ribben helt ned til stikningen.
Fig. 27
18.   Sy nu lynlåsen bedre fast til dragtens vrangside, ved at sy sorte stikninger i dragtens sorte revers/bælte, og grønne stikninger i det grønne isoli – ved det hvide jersey er jeg sprunget over dette, og lynlåsen lægger sig alligevel pænt på vrangsiden!
Fig. 28
19.   Og nu er vi der snart – nu skal vi bare have lagt blusens nederste kant op.
a.       Montér tvillingenålen på din maskine iht. gældende vejledning, og tråd med grønt.
b.      Lav et ombuk fra retsiden mod vrangen på 1,5 cm, vær præcis her og sæt en del nåle!
c.       Ved spidserne nederst på forstykket skal du ”nulre” spidsen ind i sømmen, da den ellers vil stikke ud under den skrå kant (se fig. 29)
Fig. 29
d.      Sy nu præcist med 1,5 cm afstand en stikning, så får du undertrådens zigzaggen til at lægge præcist henover trevlekanten bagpå (isoli trevler jo som sådan ikke, men du ved hvilken kant jeg mener, se fig. 30). Hæft godt ved start og slut.

Fig. 30
Voilá – du er færdig!


Jeg håber dragten bringer masser af leg og glæde, og spørg endelig, hvis der er noget du ønsker uddybet!


8 kommentarer:

  1. Wauw sikke en gennemført og detaljeret beskrivelse.... Hatten af for det! Flot gået. Håber din søn får mange gode legetimer i den dragt, med altdetarbejde dul har lagt i den!
    Kh Camilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Camilla. Jeg håber ikke den skræmmer nogle fra projektet, man kan trods alt ta' en del genveje. Jeg havde jo ingen anelse om, at det ville blive så omfattende i og med at jeg bare startede og byggede på hen ad vejen, og først til sidst så, hvor omfattende det var blevet. GODT han blev så lykkelig for resultatet ;-D

      Slet
  2. Hej Trine.

    Jeg er intet mindre end målløs. Det er den flotteste DIY´er set længe, hvor har du dog lavet den udførlig :o) Hmm, håber næsten en af mine piger vil være Ninjago på et tidspunkt ;o) (Skal bare lige over min stræk-stof-hurdel først ;o)

    Tak for dit svar på min sidste kommentar :o) og tak for dit rosende "kæbe-tab" ;o) Synes jo også jeg burde kunne hitte ud af det jersey/isoli værk. En Don´t DIY´er vil jeg tage imod med kyshånd :o) En god idé med at lave små prøver med trykfodstrykket inden man går igang.
    Ved du hvad ??? Jeg har faktisk en overlocker stående, bruger den ofte, men ikke til stræk, men for at lave pæne kanter. Dens knapper har jeg dælen-dytme godt nok respekt for..... Engang måtte den til symaskinemand for at blive indstillet igen :o/ Kunne rigtig godt tænke mig at komme på et overlocker kursus. Måske du kender noget ???
    Jeg har netop klippet en jumpsuit i isoli til Godten, er ret spændt på resultatet.

    Tak for din hjælp.
    Kh Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette,
      Tusind tak for roserne, jeg håber der er nogle der kan få glæde af den derude - også til pigerne ;-D
      Har du en overlocker, jamen SÅ er det bare om at komme i gang - altså, jeg har ikke én, så ved ikke hvor man kan komme på kursus, men jeg ved de drøfter det i Smuksak-butikken, og man er velkommen til at henvende sig med ønsket om et sådant kursus lige her: www.butik-smuksak.dk! Så jeg er lidt begrænset når det kommer til jerseyen, og laver f.eks. altid knap-åbning ved halsen på bluser til Mille, da jeg ikke tør satse på nok stræk i min symaskines sting til bare at sætte rib hele vejen rundt (selvom det er det pæneste).
      Spændende med jumpsuiten, den glæder jeg mig til at høre/se mere til :-)
      Kh. Trine

      Slet
  3. Hvor er det en FED diy. Jeg tror det vil gøre kæmpe glæde hos min søn på 5. Så er det bare tiden, jeg skal finde for at glæde ham.
    Tusind tak!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rebekka, velbekomme, det er bare skønt, hvis andre kan få glæde af opskriften, så andre små Ninjago-fans kan blive klædt ud :-)
      Kh. Trine

      Slet
  4. Fantastisk DIY!

    Har nu syet hele sættet til min mindste søn på 4½. Han bliver lykkelig!!!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er jeg glad for at høre det!! :-D Fedt at den bliver brugt - har du en blog så man kan se resultatet?
      Kh. Trine

      Slet