torsdag den 14. februar 2013

Ninjago DIY - Del 1 - Bukser




DIY Ninjagodragt str. 104/110
Del 1 - bukser



SÅ er første del klar, af min første DIY. Jeg tog ingen billeder af arbejdet undervejs, så jeg har forsøgt at illustrere mig gennem det hele, hvilket faktisk var rigtig hyggeligt. 

Jeg har valgt at dele DIY’en i to omgange, af hensyn til overskueligheden. "Del 2 - overdel" finder du lige her. Her til Del 1 forudsættes at du har et mønster til et par joggingbukser, og kan sy en løbegang med elastik, samt ribkant i (hvis du foretrækker posebukser med elastik i stedet for rib, er det også en mulighed). Er du i tvivl om fremgangsmåden må du endelig spørge.

Materialer (her er både til bukser og bluse!):

Stof:
1,5 - 2 meter grøn isoli,
Ca 20 x 140 cm grøn rib
Ca 20 x 140 cm sort isoli
Et lille stk. gul jersey, 15 x 30 cm
Et mindre stykke hvidt jersey, ca. 40 x 20 cm
Hvidt filt

Til symaskinen:
Sytråd, sort, hvid, grøn, gul
Stretch-nål
Tvillinge-nål, stretch, jeg har brugt str. 4,0/75

Andre materialer:
Vliesofix
Sort stoftusch
Sort strygestof (kan også erstatte stoftuschen!)
Hvid lynlås, 35 cm
Sorte trykknapper
Bukseelastik

Mønstre:

Overdel:
Jeg har brugt et mønster til en hættetrøje fra Ottobre Design nr 4/2012: "Funny Fox", men et andet mønster kan også bruges, men vær opmærksom på selv at tilpasse mål af revers og bælte!

Buks:
Jeg har brugt buksegrundform str. 3 år fra Elsebeth Gynthers bog, børnetøj du selv kan sy 0-4 år, og forlænget bukserne ca. 12 cm - mål evt. den inderste søm på et par bukser, der passer barnet godt, og tilpas mønsteret herefter.

1.    Start med at tegne mønsteret af, husk sømrum. Klip delene ud.
2.    Tegn en trapezformet firkant på dit vliesofix, á 16 x 10 cm, og marker hver 2. cm, og inddel hele arket i små trapezformede firkanter (brug evt. skabelonen nedenfor, højreklik, vælg "Gem billede som") – nu skulle du gerne ha’ i alt 40 firkanter, 10 til hvert bukseben, 20 gemmes til overdelen (10 på hvert forstykke) – stryg arket på hvidt filt, og klip eller brug en patchwork-kniv til at skære firkanterne ud.
Skabelon til filt-tern

3.    Tag en permanent stoftusch, følg vejledningen og tegn et lille kryds på firkanterne (evt. stryge-fikseres bagefter, eller vent til pkt. 5) – hvis du vil ha’ en flot finish kan du også klippe dem i strygestof (jeg tog den ”nemme” løsning)
4.    Nu skal firkanterne fordeles på buksernes forsider – jeg har placeret dem nogenlunde ens (med ca. 2 cm afstand, og ca. midtfor ift. skridtsømmen), så jeg fik et symmetrisk look efter bukserne var syet sammen, men du placerer dem hvor du synes er bedst.
5.    Strygefiksér dem (hvilket også fikserer tuschen), og afslut med at hæfte langs kanterne – dette tog kun 5 min. pr. bukseben, så spring ikke over dette trin, ellers holder det ikke i vask.
6.    Sy bukserne sammen iht. vejledningen (slap jeg for nemt omkring dette, må du endelig prikke til mig).

Det var sådan set første del, og jeg springer videre for at få næste del klar, som har en del mere fyld på sig.
God fornøjelse :-)

Hvis du sidder med spørgsmål eller har kommentarer til noget, der virker forvirrende, så sig endelig til!

- Tak fordi du læste med -

5 kommentarer:

  1. Itrolig detaljeret, flot og godt gået! Sådan en haj som du er til at tegne, burde det jo heller ikke være noget problem for dig med illustrationerne.
    Opsnappede forøvrigt inde hos Maj, at du bor i Søften! Keg er opvokset i Hinnerup!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Camilla, det var sødt sagt ^.^
      Det er mere billedredigeringen af tegningerne der volder mig problemer, men i morgen tror jeg det sidste kommer på plads, phewha, det var lettere at sy dragten end at lave en DIY ;-)
      Hvor skægt med Hinnerup, så kender du jo den gode svømmehal og gaden med den vilde julepynt i december ;-P

      Slet
    2. Hej Trine

      Jep jep, kender skam udemærket svømmehallen, omend jeg ikke har været der så mange gange.... Friluftsbadet var hittet om sommeren dengang jeg gik i skole... Men det lukkede jo desværre da de åbnede svømmehallen.
      Julelyset kan man se fra mit gamle værelse!

      Slet
  2. Hej Trine.

    Har lige siddet den sidste time og surfet rundt på din blog. Den er vel nok skøn :o) Er ret vild med din brug af farver, masser af farver. Og så er jeg ganske imponeret over hvor sej du er til jersey. Jeg har af en eller anden mystisk grund en "skræk" for jersey, isoli ja alt stof med det stræk-værk i. Syer ellers rigtig meget og har altid gjort, men strækstoffer har bare aldrig rigtig bidt på mig. Hvad gjorde det store udslag for dig ??? Du er vel nok god til at lave flot finish, det er bare en fornøjelse at klæde sin kære små i :o)

    Tak for kigget, her bliver jeg vidst nødt til at være fast læser :o)
    Forsat god weekend.

    Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette,

      Iiih, tusind tak for dine søde kommentarer, det varmer!! Jeg har været inde og kigge hos dig, og tabte da kæben - du er godt nok dygtig, og jeg tænker at du SAGTENS kan klare jerseyen! Isolien her er faktisk nemmere end meget strækstof, min maskine tygger sig i hvert fald godmodigt igennem uden at rynke eller bule det. Mht. jerseyen driller den nu også mig engang i mellem, og jeg har lige lavet et kiks, jeg nok skal vise frem som en Don't DIY ;)
      Men det afgørende vendepunkt var nok en ny og bedre symaskine, hvor jeg kunne justere trykfodstrykket bedre og bare kunne sy nogle pænere sting - og så øvede jeg en masse på enkelte stykker jersey og eksperimenterede med små stykker rib herpå, så fik jeg lidt føling med stræk, hvor meget og hvor lidt og sådan. Go for it, jeg er sikker på du hurtigt får gode resultater!
      Og så glæder jeg mig til at få surfet rundt hos dig og følge med fremover.

      Kh. Trine

      Slet