søndag den 24. februar 2013

Rib (-tips) og roderier!


Ret meget af dette søde stof, er røget i skraldespanden hjemme hos mig!
Ovenstående er et billede af andet forsøg, som jeg er blevet rigtig glad for, og som sidder super godt på Mille (action pics længere nede). Takker Anja for dette indlæg, der fik sparket mig i gang med at lave første forsøg om!

Først til den grimme del - en fejlslagen bluse med pufærmer, rynk ved halsen og ribrouleau efter "eget" mønster (konstrueret ud fra en Ottobre bluse og ditto kjole).


Alt gik bare galt - først kom jeg til at klippe for meget af ved skuldersømmen på bagstykket, så der ikke var stof nok til at lave en åbning med trykknapper (hvor jeg plejer at lægge to cm til ved venstre skulder). Det prøvede jeg at ignorere under syningen ved at strække og tvinge med vold. Ikke godt.
Rynk ved både hals og skuldre drillede også, da jeg først kastede mig ud i noget med at sy elastik i sømmen (og den blev fjollet "bredskuldret" i looket!). Droppede det ret hurtigt og fik lært min rynkefod til maskinen lidt at kende (nøj, DEN har jeg til gengæld fået et godt øje til!).
Og så manglede jeg sytråd i rette farve, og ribben blev virkelig ikke monteret pænt.
Om igen.

Til blogtræffet spidsede jeg lige ører, da Line demonstrerede hvordan hun monterer halsrib, og især bemærkede jeg hendes rib var helt anderledes end den jeg normalt arbejder med - den var vævet lidt grovere og langt mere elastisk.
Jeg døjer ofte med, at ribben bliver tyk og u-elastisk og nærmest "står" selv som et halsrør.
Så jeg hastede mod City Stoffer efter en passende farve rib, og forskellen ses herunder.


Til højre ses den type, jeg normalt syer i, til venstre den nye fra City Stoffer.
Og sikke en forskel - uden brug af stræksøm, men en helt almindelig ligeudsting, er det lykkedes at sy en meget tætsluttende hals, der kan strækkes rigtig meget (Mille takker, den er nem at få på).

Jeg brugte i alt 5 x 23 cm rib, syet sammen til 21 cm, foldet dobbelt og monteret i 26 cm halsåbning. 
Og så slipper man for den ikke altid så pæne åbning ved skulderen med trykknap.
Gode DIYs med rib har Anna lavet her!





Ah, så blev der lavet lidt denne weekend, og jeg elsker når et projekt vendes fra fiasko til succes - just keep trying, var der vidst nogle der sagde ;-)

- Rigtig god dag til dig -





16 kommentarer:

  1. Jeg har også lige genoptaget det at sy trøjer. Efter mange forsøg og grimme rib kanter.... så lykkes det endelig!
    Det er bare så skønt :-)
    Det stof du har syet i er super fint og det er trøjen også!
    God søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) ja, jeg elsker gul og lyserød-kombinationen, så det måtte jeg lige gøre en ekstra indsats for at få noget brugbart ud af :-)

      Slet
  2. Hej Trine.
    Tak for dit gode råd, du havde ret, jeg havde syet ærmerne forkerte på....
    Det sker aldrig igen.
    Jeg har arb på blusen hele formiddagen og nu er den ok.
    Glæder mig til at mine bluser bliver lige så perfekte som dine...
    Milles nye bluse er bare så sød og dejligt at du kunne bruge mit uheld til noget fornuftigt...Ü
    Kh Anja.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anja, jamen det var så lidt, jeg var godt nok i tvivl om det nu var det, men nu ser det da super ud - der var også nogle der nævnte noget med trådretningen, men gik det ok med påsyningen alligevel? Tusind tak for komplimentet, dog er mine langt fra perfekte, og jeg ville ikke kunne hverken sælge, eller være bekendt at gi' som gave - når man kigger på vrangen afsløres ulige sammensyninger (dog så lidt, at det ikke ses når de er i brug) og overlock-manglen gør heller ikke sit til en pæn indvendig finish ;-) Det håber jeg snart at kunne lave om på, der spares op fra nu af ^.^
      Kh. Trine

      Slet
  3. Det er skønt, når det lykkes med det jersey og den rib! :-) Jeg fejler også med jævne mellemrum og forbander det langt væk. Men øvelse gør vel mester - på et eller andet tidspunkt;-)

    Kh
    Anna

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det føles virkelig godt! Øvelse, ja - og den rigtige rib, hæhæ, den vælger jeg at skyde skylden på ;-)
      Kh. Trine

      Slet
  4. Det ser rigtig godt ud.
    Jeg har også mine fejlslagne forsøg men synes efterhånden at jeg har rimelig styr på det.
    Nogen gange er det altså også ribben der er dum. (Det bilder jeg mig i hvert fald ind)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Linette - haha, ja, det skrev jeg også ovenfor - RIBBEN, det er den, der stikker en kæp i hjulet når det går galt ;-) Søg til side, men det er lidt af en udfordring, når det arter sig så forskelligt, og jeg har indtil videre en kæmpe bunke, der kan inddeles i fem forskellige "vævninger", eller hvad man nu kan kalde det. Pyha.

      Slet
    2. Hov... *spøg til side, ikke søg ;)

      Slet
  5. Så fin den er blevet. Folk går da helt amok i Jersey og bluser for tiden :) fantastisk

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Ja, det er som en bølge gennem Blogland - men der ER altså også bare så mange fine muligheder indenfor jersey :)

      Slet
  6. Den er bare rigtig sød... Og ja rib kan være noget drilsomt noget.... Der skal hives nogle meter igennem maskinen så du kan øve dig!
    Generelt vil jeg dog sige, at den du kan købe i stofogstil ikke er fem flade øre værd... Så hellere bruge lidt flere kroner på en ordentlig rib pg det så bliver ok første gang, end at sylte et helt projekt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, generelt er jeg ikke pjattet med S og S's kvalitet eller farveudvalg, så jeg har primært handlet hos Ottobre Designs etsyshop, som dog desværre er lige så elendigt og holder dårligt i vask - det bliver underligt stift og bulet, næsten ligesom købe-skråbånd. Grrr! Fra nu af køber jeg kun noget jeg har haft i hånden!!

      Slet
  7. Orv tak for tip :o) Dem tager jeg lige med på vejen :o) Har nemlig lige fået købt rib til isoli projektet :o)

    KH Anette

    SvarSlet
  8. Trine, den er så fin :-) Men jeg vil nu også sige at alt klær lækre Mille :-) Jeg tror hun havde den på da vi var oppe ved dig, og jeg troede faktisk det var en småfolk. Kan man ikke sige at den lignede mere Småfolk med det "gamle" rib ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Tina - og jo og jo - den anden rib er lidt mere "som man ser i butikkerne" ;-) men også sværere at få pæn, stikningen skal ikke slingre meget, før det skriger af "hjemmegjort" :-)

      Slet