mandag den 21. juli 2014

Kommende Ægtivister

Det har været et hektisk forår her hos os, hvilket bloggen har lidt under. Jeg fik en fyreseddel under de berygtede nedskæringer på Aarhus Universitet, men kunne heldigvis fortsætte i min forskningsgruppe. Det betyder dog, at jeg har flyttet arbejdsplads rent fysisk, og fået nye kolleger, så det har været noget af en omvæltning. Dog også på mange måder god, og jeg synes overskuddet kommer snigende. 
Men nu til noget af alt det gode foråret har budt os: Høns!
Alt energi i maj og juni er gået med at bygge hønsegård, og pusle om vores nye beboere. Sidst i maj fik vi fem, små dunede kræ, kun tre uger gamle, og ikke længe efter kom der yderligere fem kyllinger til.
En god blandet flok af racerne wyandotter (de sort/hvide), faverolles (de lyse) og trefarvet sussex.


Jeg er vokset op med talrige kæledyr og høns i baghaven, og jeg har længe drømt om at realisere hønsedrømmen igen. Særligt grundet Michaels allergi for pelsdyr, og dermed ingen muligheder for hund eller kat, føles det rigtigt med hønsene her. Ungerne er vilde med dem, og særligt sussex-hønsene er meget tamme og lader sig gerne nusse lidt.
Desuden kræver hønsene ikke meget tid til den daglige pasning, og vi har fine muligheder for at få nogen til at komme og se til dem, hvis vi vil ud at rejse.


Gård og hus var ærligt talt et kæmpe projekt, og det tog virkeligt lang tid, og det var hårdt arbejde. Men absolut det hele værd.
Vi har fokuseret på både at ræve-, mår- og rottesikre (!), og derfor er det hele bygget op med volieretråd (rottesikret), og gravet en halv meter ned i tungt, hårdt lerjord, aaargh!.




Nogen har spottet et insekt!



Og tænk sig, for to måneder siden, var de så små, og boede midlertidigt i vores skur, i et par pallerammer og under varmelampe. Så søde.
Vores hønsegård er i øvrigt ca. 20 m2. Det er tankevækkende, at vi kunne presse godt 300 høns (ja, trehundrede!) ind i gården, og så ville vi stadig overholde loven mht. pladskrav til burhøns. Det synes jeg er ret uhygggeligt, og jeg spreder al den gode reklame for baghavehøns, som jeg kan komme til!
Hvis du er nysgerrig, kan du læse meget mere her, om at komme godt i gang :-)

13 kommentarer:

  1. Åhhh suk!!! Jeg ville også rigtig gerne have høns, men... i kolonihave foreningen er det forbudt. Og jeg tror egentlig heller ikke, at mine naboer på 3'ede sal, ville være begejstrede :-D Så jeg må "nøjes" med at nyde dine :-D

    Jeg er misundelig.

    - Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Eeej, æv, Pia, hvor ærgerligt! Det er ellers genialt i kolonihaver, og jeg har set flere eksempler på fine hønsegårde, indrettet og bygget til at "klare sig selv". Og nej, én ting er baghavehøns, men lejlighedshøns... ;-) Så må jeg jo hønse-spamme lidt mere fremover ;-D
      Kh. Trine

      Slet
    2. Der findes rundt omkring "fjerkrækolonier" som egentlig er kolonihaver hvor dyr er påbudt! Det kunne være en løsning at kigge efter sådan nogen.

      Slet
  2. Vi skal også i gang med det projekt! Men nok først næste år.

    Kh
    Anna

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal I da! Det er perfekt til jeres sted - men ja, sats på det til næste år, og sæt god tid af til det ;-) Det har det vist med at gribe om sig for de fleste, og man kan virkelig blive grebet af det og pludseligt nørde racer og internetsider om høns :-)
      Kh. Trine

      Slet
  3. Sikke et fint projekt.... - og jeg spiser lige netop derfor ALDRIG æg lagt af burhøns. Det er så usselt at producere under de vilkår.
    Men hvor er det dog fint, det I har fået lavet...
    Held og lykke med arbejdet - dejligt, at energien igen vender tilbage. Alt nyt kræver ekstra, men ofte er det sundt og i det lange løb al energien værd. Det bestræber jeg mig på at huske, når jeg selv stagnerer, fordi det er det nemmeste. Kh. Kristina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Kristina - ja, fly letter i modvind, og storme får træer til at vokse stærkere rødder, er det ikke det man siger?! ;-) Det skal nok blive godt.
      Og ja, jeg forsøger også at undgå buræggene, men ih, hvor er det svært, når man står der med købekiksene til ungerne, og pludseligt kommer til at tænke nærmere over ingredienslisten :-/ Industrien burde støtte langt mere op om bedre vilkår for produktionsdyrene, og vi burde alle være klar på at betale merprisen :-(
      God sommerdag til jer og bierne!
      Kh. Trine

      Slet
  4. Dejligt at du er tilbage på bloggen Trine - du har været savnet :-) Og godt at du er kommet vel igennem ændringerne, det kræver som regel en del ekstra energi.
    Sikke et flot projekt, jeg er imponeret. Især fordi vi har valgt den hurtige og lette løsning med et lille bitte hønsehus - som jeg nu har indset kommer til at kræve en ekstra udegård bygget på. Så vi skal vist også igang med at grave... venter til efter regnen har blødt jorden lidt op.
    Vi glæder os enormt meget til at blive hønseejere.
    Nogle fif til racer/hvor vi kan blive klogere på racerne?
    Mange hilsner
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Desværre er de færdigkøbte hønsehuse for små, i for dårlige materialer og derfor alt for dyre..
      Kig ind på Dansk Fjerkræ Forum, http://fjerkrae.dk/ og få info om racer og gode fif

      Slet
    2. Tak for din søde kommentar, Mette! Ja, min mand ville også have bygget mindre end jeg, og jeg måtte faktisk demonstrativt grave renden til hegnet langt større, uden han så det, haha! Men han indrømmede også bagefter, at det var godt det blev så stort. Nu hvor hønsene har vokset sig store, ser det faktisk ud som om den er skrumpet lidt ;-)
      Mht. racer kan du læse mere på fjerkrae.dk, som Finn skriver. Derudover lånte jeg lidt bøger på biblioteket, og tag også et kig på hønsegården.dk. Pinterest er også god (søg på chicken coop og chicken run), og amerikanerne har virkelig meget at byde på med inspiration til hønsegård og - hus - de er jo ofte lidt "over the top", men man kan jo vælge til og fra ;-)
      Og god fornøjelse - det er skønt at være hønemor :-D
      Kh. Trine

      Slet
    3. Lige netop hønsegården.dk var nok et af de sidste steder jeg ville købe høns... Jeg har skrevet lidt om at købe høns for første gang. Kan læses her. http://www.silvan.dk/~/media/inspiration/nyheder/2014/17-hoens-i-haven/koeb-af-hoens.ashx

      Slet
  5. Det er simpelthen bare så sejt! Baghavehøns <3 Jeg har også en drøm om sådan nogle små purke engang (vi bor pt. i hus med fælleshave, og begejstringen er ikke delt blandt øvrige beboere, desværre).

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så dejligt at høre så mange dele "hønsedrømmen" - ja, det er lidt trist, at modstanden til gengæld også ofte er stor, og fordommene mod hønsehold er mange. Alle vil jo gerne have kødet og æggene ;-) Pøj pøj med engang at få realiseret hønseholdet (i en ikke-fælleshave) :-)

      Slet